Największe błędy na koniec przygotowań do startów w zawodach biegowych

10 maja 2024

Startowanie w zawodach to kwintesencja trenowania, bo po to robimy formą, aby ją wykorzystać. Aby zbudować formę należy oczywiście umiejętnie trenować, lecz nawet prawidłowo trenując pod koniec przygotowań można zrobić wiele błędów, które zaważą o ostatecznym wyniku na danych zawodach.

Bez bazy nie ma biegania na wyniki

Problemem jaki pojawia się przed wieloma zawodnikami jest sytuacja, kiedy mamy za miesiąc start w maratonie, czyli cztery pełne tygodnie treningowe. Dany zawodnik nie robił kompletnie nic z różnych powodów (życie prywatne, kontuzja, niechęć do treningów), a ma duże aspiracje na pobiegnięcie jednak w tym maratonie. Co należy zrobić w takim wypadku? Potraktować ten start na ukończenie, w miesiąc nie da się zrobić formy pod maraton. A co robią niektórzy zawodnicy? Zamiast skupić się na wybieganiach, aby zrobić bazę zaczynają robić szybkość lub wytrzymałość szybkościową. Po co? Z czego robić tą szybkość? W taki sposób można sobie jedynie zaszkodzić. Deficyt wytrzymałości będzie w takim przypadku jeszcze większy, więc to jest najgorsza możliwa opcja do wyboru, jeśli chodzi o wykonywanie treningów miesią przed maratonem.

Interwały kiedy przyjdzie na to czas

Kolejnym dużym błędem jaki nasi podopieczni tworzą to niecierpliwość do treningów. W internecie widnieje wiele artykułów na temat interwałów i po co one są, oraz w jaki sposób je wykonywać, ale nigdzie nie znajdziecie informacji dla kogo i kiedy możesz TY je wykonywać. Każdy przypadek jest indywidualny, a w szczególności początkujący zawodnicy, dla których samo wybieganie kilka kilometrów w formie ciągłej jest sporym wyzwaniem. Niestety Ci najbardziej początkujący są najmniej cierpliwi. Podam Wam pewien przykład. Mamy zawodnika początkującego i za kilka tygodni (3-4 tyg.) ma wystartować drugi raz na dystansie 10 km. Zawodnik pyta się mnie kiedy będzie wykonywać interwały, bo zaraz start. Ledwie jest w stanie przebiec 10 km ciągiem, a pyta się mnie kiedy zadam interwały. No niestety to wynika z niewiedzy oraz z blogów internetowych, które strasznie mieszają w głowach początkujacym zawodnikom. Interwały są świetną metodą treningową dla zaawansowanych i wytrenowanych biegaczy, którzy potrzebują bodźca, aby wywołać zmiany w organizmie, które przełożą się na wyniki sportowe.

Wkładając w swoje przygotowania wiele sił, stawiając w pewnym momentach rodzinę na boku, bądźcie cierpliwi do samego końca przed startem i nie róbcie nieprzewidzianych ruchów taki jak losowy start. Dbajcie o regenerację i słuchajcie organizmu i trenera (o ile go macie). Doświadczenie i wiedza to coś czego nie da się kupić, to wchodzi w krew, ale u każdego z czasem.

Współpraca/plany treningowe: marcinwitkowski1985@gmail.com





linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram